Beleg contrair in Hertz

by admin

Als contrair beleggers kijken we altijd naar kansen op momenten waar andere beleggers uit emotie
en paniek handelen. Wij schrikken niet zo van spookrijders maar liften juist graag mee de andere
kant op.

Wie aan het huren van een auto denkt, denkt waarschijnlijk direct aan Hertz, Avis of Europacar. Investeerders herkennen in Hertz dan ook een van de meest bekende autoverhuurbedrijven. De afgelopen jaren zijn er echter nieuwe spelers op de markt die onverwachtse successen boeken.

Vooral initiatievenals Uber en SnappCar maken het de autoverhuurders moeilijk.
Hertz is de grootste verhuurorganisatie voor voertuigen ter wereld en heeft vestigingen in meer dan 150 landen. The Hertz Corporation beheert Hertz, Dollar en Thrifty. Alledrie zijn autoverhuurbedrijven en gezamenlijk hebben deze bedrijven ongeveer 9.700 locaties over de hele wereld. Het bedrijf heeft vooral veel vestigingen op vliegvelden en in stadscentra.

GESCHIEDENIS & PROFIEL VAN HET AANDEEL HERTZ

Walter L. Jacobs startte in september 1918 een autoverhuurbedrijf in Chicago. Hij had zo’n 12 T- Fords die hij zelf repareerde en onderhield. Binnen vijf jaar wist de 22-jarige ondernemer zijn bedrijfje naar een jaaromzet van 1 miljoen Amerikaanse dollars op te werken.

John T. Hertz, toenmalig eigenaar van Yellow Cab, Yellow Truck en Coach Manudacturing Company, nam het verhuurbedrijf in 1923 over. In 1932 opende Hertz Rent-A-Car de eerste verhuur vestiging op een vliegveld: Miday in Chicago. Vervolgens ging het snel en het imperium groeide in de 20e eeuw uit tot een van de grootste autoverhuurders ter wereld.

Er volgende een beursgang en het ging Hertz voor de wind. Zo goed zelfs dat Hertz in 2001 weer van de beurs werd gehaald toen Ford Motor Company alle uitstaande aandelen opkocht. In december 2005 werd het bedrijf vervoglens voor $15 miljard verkocht aan een groep private equity partijen. Zij hebben op hun beurt het bedrijf in 2006 weer naar de beurs gebracht. Door de vroegere relatie met Ford bestaat een groot deel van de vloot nog steeds uit voertuigen van dit merk.

CONCURRENTIE VAN HERTZ

Verscheidene nieuwe spelers verschenen recent met nieuwe concepten en frisse winden. Voor consumenten kwam er de auto op aanroep of een carpoolvariatie. Direct bij haar introductie was Uber vooral een concurrent voor de taxibedrijven maar momenteel merken ook de verhuurbedrijven dat hun markt door nieuwe verdienmodellen door elkaar wordt geschud. Het slimme wat Hertz en Avis toen hebben gedaan is dat zij deals hebben gesloten met die nieuwe bedrijven. Zo sloot Hertz bijvoorbeeld een deal met Lyft (vergelijkbaar met Uber). Sommige bedrijven
werden zelfs direct overgenomen om deze concurrentie zo in de kiem te smoren.

DE TOEKOMST: ZELFRIJDENDE AUTO’S

Hierbij gaat het er niet alleen om om in de top-3 van de markt te blijven, maar met een heleboel ‘kleine aanbieders’ in de markt is het lastig om de prijs (en dus de winst) op een gezond niveau te houden. Hertz heeft dit dus goed aangepakt.
Bovendien zijn we inmiddels een aantal jaren na de start van Uber en geeft Hertz aan dat het op de korte ritten veel terugloop ziet in klandizie, maar in de ritten voor een langere periode weinig aan concurrentie moet afstaan. Het feit dat Hertz alleen op de toplocaties gevestigd is werkt bovendien mee aan het goede imago en het verslaan van de concurrentie.

De vooruitgang die door bedrijven behaald wordt met zelfrijdende auto’s is enorm. Het moment dat het heel gewoon is dat we deze auto’s op straat zien komt steeds dichter bij. Dit schept natuurlijk kansen op de beurs. Google heeft op het moment bijvoorbeeld 23 zelfrijdende auto’s op de openbare wegen van de Verenigde Staten. Bij elkaar hebben deze auto’s al ruim een miljoen mijl afgelegd en betrokken geweest bij slechts 14 kleine ongelukken. Overigens is het volgens Google zo dat deze ongelukken werden veroorzaakt door menselijke fouten en dus niet door het rijgedrag van de zelfrijdende auto’s. Google is overigens niet het enige bedrijf die hier druk mee bezig is. Volvo heeft als doel om 100 zelfrijdende auto’s op de wegen van Gothenburg te hebben in 2020. Het ziet ernaar uit dat zelfrijdende auto’s veiliger zijn dan gewone auto’s. vanwege het gebrek aan menselijke fouten die voor veel verkeersongelukken zorgen. Hierdoor lijkt het niet anders dan logisch dat we op gegeven moment meer zelfrijdende auto’s op de wegen zullen zien dan auto’s met menselijke bestuurders. De vraag is alleen nog hoe deze omschakeling zal verlopen en hoeveel tijd hier overheen zal gaan. We zitten eigenlijk al in de omschakeling naar zelfrijdende auto’s. Het is gewoon zo dat dit op het moment erg geleidelijk gebeurt. Als het aan Google ligt, gebeurt dit veel sneller en radicaler. Google ziet een zelfrijdende auto het liefst zonder stuur of pedalen. Hier heeft het echter enorm veel data voor nodig, wat een tijd kan duren. Het is waarschijnlijker dat we eerst zelfrijdende auto’s zullen zien verschijnen waarbij we nog als bestuurder in kunnen grijpen wanneer we maar willen. Het zal nog wel even duren voordat we zelfrijdende auto’s zonder stuur of pedalen zullen zien. Desalniettemin zijn zo goed als alle partijen het er wel over eens dat zelfrijdende auto’s de toekomst zijn.

Autonome voertuigen zullen een enorme impact hebben op autoverhuurbedrijven. Voor wie niet snel schakelt kan het problemen met zich mee brengen, maar Hertz zit bovenop deze nieuwe trend en ziet het juist als een kans. Het grote probleem voor autonome voertuigen is dat het laten rijden van deze wagens moeten worden gefinancierd. Zelfrijdende technologie, auto, onderhoud, alles moet vooraf en tijdens de exploitatie betaald worden. Hoe zou dit anders zijn dan het huidige bedrijfsmodel voor Hertz? Zal bestuurdersloze voertuigen hogere kosten en lagere restwaarde hebben dan de modellen die autoverhuurbedrijven aanbieden? Het huidige voordeel voor het rijden is dat de chauffeur zijn eigen voertuig levert dat hij met grote zorg onderhoudt, aangezien het zijn levensonderhoud is. Het tweede probleem dat ik heb opgemerkt, is dat in het geval dat bestuurdersloze auto’s zich ontwikkelen tot een winstgevende industrie, waarom zouden de verhuurders niet in de beste positie kunnen profiteren van hun winst? Huurbedrijven moeten hun voorraad in hun geheel om de paar jaar vlotter maken, zodat ze bijna meteen in deze voertuigen kunnen investeren zodra ze een bewezen concept zijn en deze op primaire locaties plaatsen. Bovendien kunnen ze meer inkomen verdienen onder het scenario dat de verhuurbedrijf niet zo druk is door hun vloot te gebruiken als autonome taxi’s. Het is volstrekt mogelijk dat het succes van autonome rijtechnologie het voordeel kan terugvinden in de handen van autoverhuurbedrijven zoals Hertz, Avis en Enterprise versus Uber en Lyft.

DUURZAAMHEID EN MILIEU

Hertz beseft dat het als grote speler in de autowereld een voorbeeldfunctie heeft op het gebied van duurzaamheid. Hertz werkt daarom graag mee aan een schonere wereld en loopt in de sector voorop op het gebeid van duurzaamheid. Oude autobanden worden bijvoorbeeld hergebruikt om speelterreinen en wegen van te maken.

CONCLUSIE

Al met al lijkt het erop dat de koers ook niet veel meer omlaag kan. Daarom zal de weg wat ons betreft vooral omhoog liggen. De huidige situatie op de beurs toont alleen de huidige risico’s en niet de kansen van het bedrijf. Analisten zeggen dat technologische verbeteringen het voertuigverhuurbedrijf alleen kunnen schaden en lijken deze kansen niet te onderkennen. Wij kijken graag door de storm heen en zien veel toekomstpotentieel in het competitieve landschap van Hertz. Een aantrekkelijk bedrijf in de problemen kan bovendien namelijk altijd een smakelijk hapje zijn voor grotere clubs. Met deze koers ten opzichte van de cashpositie, kan hier door andere partijen interesse voor zijn.

Meer over aandelen en beleggen

Leave a Comment