Beleg contrair in Snapchat

by admin
Snap Inc.

Sinds de beursgang van Snap in maart, is het aandeel met meer dan 40% gedaald. De IPO van Snap lijkt daarom vooralsnog de boeken in te gaan als de mislukte achtervolging op het succesverhaal van Facebook. Na het enorme succes in het begin van het jaar begon Facebook de populairste functies van Snapchat over te nemen. Niet alleen de filters werden gekopieerd, ook werd het voor de gebruikers van Facebook gemakkelijker gemaakt om de camera te openen. Naast de app van Facebook, werden ook in Instagram veel functies van Snapchat overgenomen.

Instagram Stories is een exacte kopie van Snapchat Stories. Inmiddels heeft het aantal gebruikers dat de versie van Instagram gebruikt, zelfs die van het originele Snapchat overstegen. Weinig beleggers zien daarom nog heil in het aandeel Snap. Als contrair beleggers houden we ervan om door de storm heen te kijken en al in te stappen als anderen nog niet het licht hebben gezien.

GESCHIEDENIS EN PROFIEL VAN SNAP INC

Snapchat is een toepassing voor het delen van foto’s en video’s die gebruikt kan worden op smartphones met iOS of Android. De app is in 2012 ontwikkeld door Snap Inc. De oprichters daarvan zijn Bobby Murphy en Evan Spiegel, op het moment van de oprichting studeerden zij beiden aan de Stanford-universiteit in Californië. Beiden hebben een zetel in de Raad van Bestuur. Evan Spiegel is de CEO van het bedrijf.
Op de website van Snap vinden we in precies een zin waar het bedrijf voor staat: “Snap Inc. is a camera company.”. De medewerkers bij Snap geloven erin dat het opnieuw uitvinden van de camera een enorme kans is om het leven van mensen te verbeteren middels visuele communicatie. Een foto zorgt ervoor dat mensen zich beter kunnen uiten dan tekst. Het bijzondere van de app is dat de ontvangen media slechts tijdelijk zichtbaar zijn bij de ontvangers, dit gaat van één tot tien seconden. Daarna verdwijnen de bestanden van de servers van Snapchat. Snapchat wordt veel gebruikt voor het maken van selfies en is een populaire app om foto’s te sturen die niet bedoeld zijn om verder door te sturen.

Snapchat is een van de meest succesvolle apps van de laatste jaren. Om een goed beeld te krijgen van het succes van de app moeten we de cijfers erbij nemen:

  • Meer dan 1 miljard Snapchat Stories worden dagelijks gemaakt;
  • Snapchatters spenderen gemiddeld 25 minuten per dag op de app;
  • 41% van alle 18 tot 35 jarigen in de VS gebruikt de app Snapchat dagelijks;
  • De app heft dagelijks 10 miljard videoweergaven
  • Advertenties in de app worden dagelijks tussen de 500.000 en 1 miljard keer bekeken;
  • 60% van alle smartphonegebruikers heeft de app Snapchat geïnstalleerd;
  • 70% van alle Snapchatters zijn millennials;
  • 54% van de Snapchatters gebruikt de app op dagelijkse basis.
  • De heeft op dit moment 200 miljoen actieve gebruikers. Dit is meer dan Twitter.

In november 2013 weigerde Snapchat een overnamebod van Facebook van drie miljard dollar en een bod van Google van drie miljard dollar.

CONCLUSIE

Beleggers hebben zich er al bij de beursintroductie bij neergelegd dat Snapchat niet winstgevend zal zijn tot in het volgende decennium. Alle ogen blijven daarom gericht op de gebruikersgroei. Ook de inkomsten per gebruiker zijn een onderwerp van gesprek. Met de nieuwe functies van Snapchat komt het management de adverteerders steeds meer tegemoet. Wij denken dat dit al in het komende kwartaal zal bijdragen aan de omzetcijfers. De verwachtingen zijn laag gespannen en dat
komt het bedrijf op dit moment alleen maar ten goede. Snap is lange tijd de loser van de beurs geweest. Na de succesverhalen van LinkedIn en Facebook denken beleggers dat Snap het volgende Twitter zal worden. Wij begrijpen de angst, maar zien daarom ook juist kansen. Behalve wat groeistuipen lijkt er ons niets mis met Snap. Wij kijken door de storm heen en slaan nu onze slag!

Meer over aandelen en beleggen

Leave a Comment